Nowe stawki opłat za przejazd A2
Od 10 stycznia 2022 roku zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Zmiana podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.
foto: autostrada-a2
Zmiana stawek opłat za przejazd 150 km odcinkiem A2 zostanie wprowadzona 10 stycznia 2022 roku. Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:
25 PLN - Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
37 PLN - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
57 PLN - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
87 PLN - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
250 PLN - Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)
Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT, bowiem opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera.
Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km. Przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 36 groszy za jeden kilometr.
Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Według najnowszego szacunku GUS w grudniu 2021 roku inflacja osiągnęła poziom najwyższy od ponad dwóch dekad – aż 8,6% proc w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego. Ceny w transporcie rosły w tempie dwucyfrowym, a ich wzrost przekroczył 24 proc. Dodatkowo wskaźnik cen producenckich nieprzerwanie rośnie od 14 miesięcy we wszystkich sekcjach przemysłu, osiągając w listopadzie poziom 13,2 proc. r/r – najwyżej od 10 lat.
Autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2. Jest także najmocniej eksploatowaną autostrada w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch pojazdów na odcinku Nowy Tomyśl - Konin wynosi około 30 tysięcy. Mimo rosnących kosztów, Autostrada Wielkopolska realizuje prace modernizacyjne zgodnie z przyjętym planem i zobowiązaniami umowy koncesyjnej, aby zapewnić kierowcom wysoką jakość i bezpieczeństwo podróży:
W 2021 roku przeprowadzona została modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS oraz modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO,
Planowany jest remont nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl – Poznań Zachód, remont obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty autostradowe) oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni,
Rozbudowywana jest sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz przygotowywane są rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i zwiększające bezpieczeństwa kierowców.,
Rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód.
Warto podkreślić, że inwestycje realizowane przez Autostradę Wielkopolską I nie obciążają budżetu państwa ani kieszeni podatników. Większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas. Inwestycja ta kosztowała ponad 200 mln złotych i została całkowicie sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Nowoczesna autostradowa obwodnica Poznania jest chętnie wykorzystywana przez kierowców poznańskiej metropolii. Aktualnie natężenie ruchu w tym miejscu sięga 90 tysięcy pojazdów na dobę. Zaledwie ¼ korzystających z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd, natomiast aż 75 proc. ruchu na obwodnicy stanowią pojazdy wjeżdżające z trasy S11, arterii miejskich oraz S5, które korzystają z obwodnicy bezpłatnie.
Autostrada Wielkopolska pracuje nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu. Będzie to systemem znany już z innych polskich koncesyjnych autostrad oraz zgodny z europejskim standardem. Jak tylko Ministerstwo Infrastruktury wyda zgodę w tym zakresie, zostaną poczynione starania by zrealizować taki projekt bez zbędnej zwłoki i z korzyścią dla wszystkich użytkowników Autostrady Wolności.
Od wielu lat Autostrada Wielkopolska zapewnia podróżnym bezpieczny przejazd i usługę o najwyższym standardzie. Oznacza to w szczególności:
Bardzo dobre utrzymanie nawierzchni i bezpieczny przejazd,
24 godzinną, 7 dni w tygodniu, stałą pomoc służb w przypadku awarii lub zdarzenia,
Infolinię i inne kanały komunikacji dla kierowców,
Czyste i bezpieczne Miejsca Obsługi Podróżnych,
Dostępność sieci stacji benzynowych wraz z restauracjami,
Dbałość o dobrostan zwierząt, przejścia i utrzymanie zieleni,
Wysokie standardy ochrony środowiska.
Autostrada Wielkopolska SA i Autostrada Wielkopolska II SA to międzynarodowe spółki koncesyjne odpowiedzialne za budowę i eksploatację autostrady A2 ze Świecka do Konina, o długości 255 km, która jest największą inwestycją w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w tej części Europy. Przedsięwzięcia prowadzone przez obie koncesyjne spółki okazały się dużym sukcesem tj. projektami zrealizowanymi na czas i w ramach założonych budżetów, uzgodnionych ze stroną publiczną oraz bankami, bez dotacji unijnych i bez dofinansowania ze strony Skarbu Państwa. Główni akcjonariusze Autostrady Wielkopolskiej SA oraz Autostrady Wielkopolskiej II SA to międzynarodowy fundusz Meridiam oraz KI One SA.
Komentarze