Uczeń, nauczyciel, edukacja. „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?” Zachęcamy do lektury



Joanna Steinke-Kalembka jest psychologiem i trenerką umiejętności psychospołecznych. To absolwentka licznych szkoleń dokształcających z zakresu psychoterapii. Prowadzi własny gabinet psychologiczny, w którym pracuje z dziećmi z nastolatkami i ich rodzicami. Pomaga im przezwyciężać problemy i prowadzić lepsze życie. To założycielka i redaktorka bloga psychologicznego Edukowisko.pl, współpracuje z magazynem „Dziecko”. 


foto: Detroit News

W swojej książce „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?” poruszyła bardzo ważną kwestię relacji między uczniem a nauczycielem. Nasze dzieci spędzają w szkole wiele godzin. I to, jak ten pobyt w placówce będzie wyglądał w bardzo dużej mierze zależy właśnie od nauczycieli. 


Przedstawiamy tylko fragment, cała publikacja zawiera bardzo wiele ważnych tematów związanych z wychowaniem dzieci, ale chcemy Państwu zwrócić uwagę właśnie na to zagadnienie; relacja uczeń – nauczyciel.

Aby się uczyć, uczeń musi czuć się na tyle bezpiecznie, aby móc popełniać błędy, zadawać pytania, przyjmować konstruktywną krytykę. Nauka to wyzwanie, bo jest wyjściem od tego, co wiem, ku temu, czego nie wiem. Gdy czujesz, że nie masz wsparcia w grupie, gdy boisz się, że twoje pytania wywołują drwiące uśmiechy, a w informacji zwrotnej widzisz nie wskazówki do dalszego rozwoju, ale krytykę, to nie może być mowy o efektywnym uczeniu się. Motywacja do nauki zostaje przysłonięta lękiem i potrzebą ochrony siebie samego.


Dla dziecka bardzo ważna jest sympatia ze strony nauczyciela. Jeśli uczeń nie czuje, że jest dla nauczyciela ważny i wartościowy jako człowiek, a zamiast tego czuje się niedoceniany, traktowany niesprawiedliwie, krytykowany, to proces nauczania nie zajdzie. Kiedy dziecko nie doznaje życzliwego wsparcia ze strony nauczyciela, to w najlepszym wypadku nic z lekcji nie wyniesie. Natomiast jeżeli ma poczucie, że nauczyciel ocenia je jako kogoś słabego, bez potencjału, „głupiego”, to skutki tego mogą mieć daleko idące negatywne konsekwencje. Dobry nauczyciel może dodać skrzydeł, zły – skutecznie je podciąć”. 


Zachęcamy Państwa do lektury tej, jakże ważnej, publikacji. 

Renata Zalewska-Ociepa
źródło: Joanna Steinke-Kalembka - "Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?"/ ibuk